CURS AGENTS ARTICULADORS ENTRE ART I EDUCACIÓ. 19 a edició


Dissabtes 29 de febrer, 7, 14, 21 i 28 de març de 2020
De 10:00 a 14:00h

Preu: 170 euros
Preu reduït: 162 euros (amics i amigues d’Experimentem amb l’ART, família nombrosa, monoparental i aturats)
Per a més informació: inscripcions@experimentem.org //932 171 877
M’hi vull inscriure
Descarregar Programa

Ponents: Aida Sánchez de Serdio (doctora en Belles Arts, educadora, investigadora i treballadora cultural)/Lo Relacional (relacions i pràctiques que transiten entre l’educació, la creació cultural i la dinamització comunitària)/ Guillem Martí (programa d’accessibilitat MACBA)/ Ramon Parramon (artista i investigador cultural)/ Carla Boserman (artista, docent i investigadora)/ Joan Ivern (coordinador i conceptualització de projectes Educatius a Experimentem amb l’ART)/ Fanny Figueras (professora de l’àmbit artístic i coordinadora pedagògica a l’Institut Moisès Broggi)/ Lluc Mayol (La Figuera - Escola Meme / La fanzinoteca) Modera el curs: Dolors Juarez (codirectora d’Experimentem amb l’ART)

Com treballar transversalment art i educació?
El curs explora contextos i iniciatives culturals des d'on implicar, articular i repensar l'art, l'educació, la mediació i la vinculació amb la ciutadania en l'actualitat. Aposta per una pràctica reflexiva i activa de l'educació artística, fent un recorregut des de la institució cultural fins a altres experiències col·laboratives que enllacen art, pedagogia i territori, per tal de situar possibles marcs d'acció i pautes crítiques des d'on crear i accionar.

El curs s’organitza a partir de quatre àmbits que mostren diverses maneres de fer en les pràctiques d’educació i creació artístiques contemporànies:

Bloc 1. Coordenades d’acció
Exposa diferents enfocaments de l’educació artística i de les polítiques culturals i educatives, i fa una revisió històrica analitzant diversos marcs teòrics. Situa les coordenades necessàries des d’on iniciar el camí de recerca que explora el curs, entorn a les possibles articulacions entre art i educació.

Bloc 2. Relacions i experiències d’aprenentatge entre la institució cultural i l’esfera pública
Analitza iniciatives d’institucions culturals des d’on situar l’acció pedagògica i les pràctiques de participació ciutadana. Exposa diferents aproximacions i estratègies que es poden establir, i que alhora, repensen els rols dels agents vinculats que hi treballen o hi conviuen per construir entorns institucionals més accessibles, igualitaris i inclusius. El bloc també dialoga amb altres maneres d’aprendre en comunitat, on la pràctica creativa situada desplega formes de producció cultural autònomes i deslocalitzades, prenent com a espai de treball la metròpolis contemporània.

Bloc 3. Desplaçaments i espais contigus entre art, pedagogia i territori
Situa la història recent de les pràctiques artístiques col·laboratives al voltant de l’espai públic i el territori. Alhora, analitza experiències que empren maneres de fer amb diferents contextos i comunitats.

Bloc 4. Possibilitats i posicionaments de processos educatius i artístics en entorns formals i no formals
Explora diferents metodologies i línies de treball des d’on abordar i realitzar projectes en entorns d’educació reglada i no reglada on la pràctica i la recerca artística poden possibilitar processos d’indagació crítica. Des d’una mirada transdisciplinar, la imaginació, el pensament i la reflexió permeten relacionar-nos de diferent manera amb el món que ens envolta, els altres i nosaltres mateixos.
Mostra iniciatives per tal analitzar-les des de diferents perspectives i reflexionar sobre les seves intencionalitats, formats, relacions i rols de qui pren part en aquestes experiències.

OBJECTIUS
• Compartir experiències que posen en relació els processos artístics, la cultura visual i las pràctiques educatives
• Entendre les pràctiques artístiques contemporànies com a acció educativa i transformadora.
• Posar en valor les pràctiques que es mouen entre els àmbits de l’art i l’educació.
• Contextualitzar i interpretar social i històricament tendències i perspectives que relacionen les arts visuals amb l’educació en diferents contextos.
• Potenciar la pràctica reflexiva i activa de l’educació artística.
• Mostrar com es treballa en projectes artístics actuals, amb altres formats i metodologies.
• Presentar pràctiques col·laboratives i cooperatives que enllacen pedagogia i territori.
• Conèixer models de treball cultural que activen projectes de participació o gestió comunitària.
• Situar el camp de recerca on es fusionen les pràctiques culturals, la cultura visual i les pràctiques educatives no formals com a llocs potenciadors de pensament i coneixement col·lectiu.
• Subratllar la importància de posar en comú pràctiques educatives i artístiques que procedeixen de diversos camps de treball (formal, no formal i informal).
• Donar suport als treballadors culturals (artistes, educadors, mediadors, gestors, etc.) que practiquen en els àmbits de l’art i pensament contemporani i educatiu, dignificant les professions i defensant les bones pràctiques.
• Explorar i situar processos híbrids entre educatius, creatius i artístics, més enllà d’entendre l’educació com a art o les arts com a educació. Repensar les contribucions del camp cultural al camp educatiu i viceversa, i les maneres que ambdós es relacionen.
• Reconèixer nous models de perfils professionals del treball cultural.

EL CURS S’ADREÇA A
• Persones que estiguin treballant o vulguin fer-ho en institucions culturals, centres d’art, espais i projectes artístics.
• Docents que volen situar la pràctica artística (l’art i els processos de creació contemporània) com a possibilitadora de processos d’indagació i reflexió crítica.
• Estudiants d’art, educació, pedagogia, artistes, treballadors culturals i altres persones interessades que vulguin aproximar-se a altres formats de treball i recerca que vinculen art, pedagogia, institucions i territori.
• Educadors socials que vulguin conèixer noves pràctiques col·laboratives entre pedagogia, art i comunitat, com a àmbits de participació i recerca social.
• Tècnics o programadors d’activitats d’educació o difusió de les arts visuals de centres municipals o d’iniciativa privada.

PARTICIPEN:
TOTES LES PERSONES INSCRITES I...

BLOC 1. COORDENADES D’ACCIÓ
• Aida Sánchez de Serdio
és doctora en Belles Arts, i desenvolupa la seva activitat com a educadora, investigadora i treballadora cultural en els camps de la cultura visual, l'educació i les pràctiques artístiques col·laboratives. Actualment és docent del Grau en Arts de la Universitat Oberta de Catalunya.

BLOC 2. RELACIONS I EXPERIÈNCIES D’APRENENTATGE ENTRE EL DINS I FORA DE LA INSTITUCIÓ ARTISTÍCA
• Guillem Martí Soler
doctorand i llicenciat en Filosofia a la Universitat de Barcelona (UB). Membre del grup de recerca Derridà. Des de 2005 dedicat professionalment a l'accessibilitat, especialment a l'àmbit de la cultura. Actualment, coordinador del Programa d'Accessibilitat del MACBA. També col·labora com a investigador amb la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull i és docent d'Ètica aplicada a l'educació social a la UOC.
Lo Relacional Despleguen projectes posant al centre les relacions: entre persones, entre disciplines i sabers, entre espais, tempos i contextos, entre cures, afectes, desitjos i limitacions. Situades des d’aquestes pràctiques relacionals, entre l’educació, l’art i la comunitat, busquen crear experiències educatives, on els continguts es viuen i es construeixen col·lectivament, a través de l’experimentació i la creació artística. Han col·laborat amb institucions culturals com la Fàbrica de Creació Fabra i Coats (Barcelona) o el centre d’art Torre Muntadas (El Prat de Llobregat) desenvolupant projectes de mediació entre l’art, l’educació i el territori; equipaments socials i educatius com el treball desenvolupat amb el Servei de convivència i interculturalitat Horta-Guinardó i el de Sant Andreu; equipaments juvenils i d’atenció a persones LGBTIQ+ com el Districte Jove Casa Baumann i el SAI (Terrassa); centres cívics com el Casal de Barri Toni i Guida, amb el programa Interfícies a Roquetes; o amb comunitats educatives a Torroella de Montgrí. L’equip de Lo Relacional està format principalment per Patricia Fuentes Millán (ballarina i teatre físic) i Desiré Rodrigo García (sociòloga especialitzada en gènere, diversitat sexual, interculturalitat i comunitària). Tot i així, en funció dels projectes compten amb un equip, també interdisciplinar de col·laborades. Actualment desenvolupen accions a Barcelona i la seva àrea metropolitana i al Baix Empordà.

BLOC 3. DESPLAÇAMENTS I ESPAIS CONTIGUS ENTRE ART, PEDAGOGIA I TERRITORI
• Ramon Parramon
Artista visual i investigador cultural. Format en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, i doctor per la Universitat de Vigo. El seu treball se centra en l'àmbit de la recerca, producció, gestió i promoció de la creació contemporània en context, amb un interès cap a projectes extradisciplinaris i sobre les funcions que pot exercir l'art en l'espai sociopolític. Des del 1999 dirigeix el projecte d'art IDENSITAT. Des del 2019 és sotsdirector d'Eina Centre Universitari d'Art i Disseny adscrit a la UAB. De 2010 a 2018 va ser director d'ACVic Centre d'Arts Contemporànies. Del 2000 al 2010 va codirigir el màster en Disseny i Espai Públic a Elisava (Universitat Pompeu Fabra). Ha participat i organitzat nombrosos seminaris, tallers i fòrums de debat sobre art i espai social. Ha editat algunes publicacions com ara _Art, experiències i Territoris en procés_ (2008), _Accions Reversibles. Art, Educació i Territori_ (2010), _Local/Visitant. Art i creació contemporània en l'espai social_ (2010), _Translocacions. Experiències temporals, Pràctiques artístiques i contextos locals.
Carla Boserman Artista, docent i investigadora. Llicenciada en Belles Artes per la Universidad de Sevilla. Màster en Comunicación, Cultura y Ciudadanía Digitales, Medialab Prado y URJC. És docent i coordinadora de l'àrea d'Art de BAU, Centre Universitari de Disseny de Barcelona. Com a doctoranda investiga des de la pràctica el paper del dibuix en contextos col·laboratius, de memòria i resistència. Ha participat en projectes sensibles a les pràctiques col·laboratives i experimentals d'aprenentatge com la Xarxa d'Arquitectures Col·lectives, el Museu Vostell Malpartida, MACBA, MediaLab Prado, UOC i CCCBLab. Ha estat jurat i tutoritzat projectes de Sala de Art Jove, i durant un temps va coordinar la programació de continguts del programa La aventura de aprender en la 2. Dibuixa en context, fa processos d'acompanyament i escolta gràfica.

BLOC 4. POSSIBILITATS I POSICIONAMENTS DE PROCESSOS EDUCATIUS I ARTÍSTICS EN ENTORNS FORMALS I NO FORMALS
• Joan Ivern
Llicenciat en Història de l’Art i Màster d’Arts Visuals i Educació: un Enfocament Construccionista per la UB. Des del 2005 ha treballat com educador en diferents museus i centres d’art de Barcelona. També ha col·laborat amb agents culturals, desplegant accions artístiques i educatives en diversos programes com Pedagogies de fricció, Cohabitar entre-, Interfícies, i Interseccions. Des del 2018 és treballador d’Experimentem amb l’ART (EART), on codissenya i acompanya propostes que es situen entre l’art i l’educació en diferents contextos i ciutadanies.
Fanny Figueras Cubells és Llicenciada en Belles Arts, postgraduada en Geometria i Dibuix Tècnic per la Universitat de Barcelona. Interessada per l’àmbit de l’educació en el món de les arts, realitza el programa de doctorat Innovació curricular i Formació del professorat impartit pel Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Barcelona. És formadora Magnet: aliances per a l’èxit educatiu, un programa de la Fundació Jaume Bofill. Actualment és professora de l’àmbit artístic tant a l’ESO com al Batxillerat Artístic i coordinadora pedagògica a l’Institut Moisès Broggi.
Amb més de 20 anys d’experiència a les aules, ha compaginat la recerca i la reflexió sobre els processos creatius a l’aula amb la pràctica docent.

CONTINUÏTATS. VALORACIÓ I CLOENDA DEL CURS
• Lluc Mayol Palouzié
Activista cultural amb una extensa experiència en el desenvolupament de projectes (Saladestar, ArtDoules, /Unzip Arts Visuals, L’Automàtica, etc.), treballa en cultura, principalment en l’àmbit de les arts, que entén com un camp per a l’acció política des de la recerca, l’educació, la comunicació i l'activisme. Actualment és un dels impulsors del projecte pedagògic cooperatiu La Figuera dins l'espai comunitari Escuela Meme de València, docent al Grau d'Arts de la UOC i al màster Permea (UV i CMGV) i, des de 2008, és també un dels responsables de La fanzinoteca ambulant. És llicenciat en Belles Arts i titulat al màster oficial en Arts Visuals i Educació (UB).

MODERA EL CURS
Dolors Juarez
és doctora en Belles Arts, Llicenciada en Belles Arts i postgraduada en Museus i Educació per la UB. Des del 1997 treballa en diverses propostes culturals i transdisciplinàries, que entrellacen camps d’acció com la recerca, l’educació, la creació, la mediació, el comissariat, la gestió i la producció artística. Des del 2012 és co-directora d’Experimentem amb l’ART (EART), on treballa en diferents projectes artisticoeducatius vinculats a l’espai EART i altres contextos d’intervenció.

UNA PROPOSTA DE:
Experimentem amb l'ART
Des de 1993 treballa amb l’art contemporani i els processos creatius entesos com a acció educativa, per fomentar la capacitat crítica per qüestionar la realitat i transformar creativament el nostre entorn. Posar en relació art, educació i ciutadania possibilita espais d’esdeveniments on repensar l’aprenentatge com a experiència, procés i canvi constant.
www.experimentem.org i www.activitatsdart.org



Experimentem amb l’ART
C/ Torrijos, 68
08012 Barcelona
www.experimentem.org
www.activitatsdart.org
932 171 877

Amb la col·laboració de:


Membres de:



Amb el suport de:


Política de pagaments, anul·lacions i devolucions:
1. Devolució de l’import total abonat, sempre que se sol·liciti en els 14 dies naturals abans de l’inici de l’activitat formativa.
2. Devolució del 75% de l’import total abonat, si l’anul·lació es produeix entre els 13 i 7 dies naturals abans de l’inici de l’activitat formativa.
3. Pèrdua total de l’import abonat, si l’anul·lació es produeix 6 dies naturals o menys abans de l’inici de l’activitat formativa.
4. En cap cas es retornarà l’import abonat un cop l’activitat hagi començat.
En aquests supòsits, la pèrdua total o parcial de l’import abonat no és una sanció per l’anul·lació, sinó una compensació per les despeses de tot tipus originades a l’activitat anul·lada.
5. En cas que Experimentem amb l’ART no doni el servei de formació per qualsevol causa, sempre retornarà a l’usuari la totalitat de l’import abonat.
6. Qualsevol sol·licitud de modificació de la matrícula haurà d’estar degudament justificada. En aquests supòsits, dins de les seves possibilitats, Experimentem amb l’ART prendrà les mesures adequades i possibles en benefici de l’usuari.