KALIDOSCOPI 2017. 9ª EDICIÓ. RELAT D’AIDA SÁNCHEZ DE SERDIO
L’educació en museus i institucions culturals: possibilitats d’agència per a una transformació estructural, elaborat per la moderadora del fòrum, Aida Sánchez de Serdio.
Dijous 30 de novembre de 2017
De 18:00 a 20:45h
Lluïsos de Gràcia. Sala Balcons.
Plaça del Nord, 7, 08024 Barcelona
Amb la participació de:
Javier Rodrigo/Interfícies: Co-coordinador de Transductores
Margarida Loran Gili: Consultora independent per a museus i organitzacions culturals
Oriol Picas Riera: Cap de l’Àrea de Cooperació Cultural Generalitat de Catalunya i director del Pla de Museus de Catalunya (2017)
Pablo Martínez: Cap de programes del MACBA
Ricard Huerta/ Associació Avalem: Associació valenciana d’educadors de museus i patrimoni
Moderació a càrrec d’Aida Sánchez de Serdio: Doctora en Belles Arts
El Kalidoscopi convida a persones, col·lectius i institucions a compartir experiències des de les quals ressituar i debatre entorn a certes situacions i problemàtiques que ens ajudin a reestructurar pràctiques actuals en contextos canviants i alhora projectar propostes en clau de futur que ens permetin definir plegats nous horitzons.
La moderació del debat s’encarrega de redactar un text amb les conclusions, les reflexions i les preguntes dels convidats i els assistentes. Aquest text es podrà descarregar al web d’EART a l’apartat de Publicacions i altres narratives per generar un espai expandit de debat i pensament.
L’educació en museus i institucions culturals: possibilitats d’agència per a una transformació estructural
El món educatiu en general està en una època de reformulacions de models i estructures. Hi ha moltes iniciatives transformadores dins de la comunitat que es replantegen les maneres de gestionar-se, amb una voluntat de reapropiació i d’empoderament dels espais i equipaments públics, i amb un desig de repensar les xarxes i relacions dins de les estructures.
Per l’altra banda, l’àmbit de l’educació en el context cultural, especialment en els museus i centres d’art, a més de compartir aquest impuls de canvi generalitzat, ha experimentat un creixent protagonisme discursiu amb propostes promogudes des d’iniciatives artístiques o curatorials properes a l’anomenat gir educatiu. Però alhora el sector es troba en una situació de precarietat laboral marcada per l’externalització i subcontractació dels professionals de l’educació, la falta de recursos, la complexitat de les relacions entre els diferents departaments dels museus o la rigidesa de les estructures institucionals.
Coincidint amb aquest moment, Experimentem amb l’ART proposa debatre entorn de la situació de l’acció pedagògica dins dels museus i institucions culturals. Creiem que la relació entre educació i museus ha d’afavorir noves pràctiques democràtiques de participació, per teixir relacions amb la comunitat, els barris i les escoles i perquè les institucions siguin generadores de coneixement col·lectiu. Per tal d’avançar cap aquest objectiu és imprescindible enfrontar les problemàtiques presents en l’escenari actual, però també fer-ho amb una mirada transformadora i realista alhora, que tingui en compte el diagnòstic inicial per imaginar moviments a petita escala o estructurals que puguin suposar un canvi en aquest sentit.
Aquest fòrum es planteja, doncs, com un espai on compartir tots aquests aspectes, i d’altres que puguin sumar-se, amb la voluntat de reflexionar críticament, detectant i situant quines són les inèrcies, intencions i voluntats de l’acció pedagògica dins dels museus i institucions culturals. El Kalidoscopi també es proposa com a lloc des d’on enfocar prioritats, posicionaments i possibles accions a desenvolupar conjuntament.
Blocs generals de debat/
Situació dels museus i institucions culturals pel que fa a l’educació
– En quin moment es troben els museus i institucions culturals pel que fa a les polítiques culturals actuals?
– Quines són les nocions i el paper de l’educació existents als equipaments tant en el pla discursiu com en el de les pràctiques?
– Quines són les estructures que treballen l’educació dins els equipaments i com funcionen? Quins recursos i possibilitats d’acció tenen?
– Quines són les principals problemàtiques de les educadores i educadors en museus i institucions culturals?
Possibilitats d’agència per a una transformació estructural
– Quines possibilitats d’agència i transformació es poden crear en la situació actual pel que fa a l’educació en museus i institucions culturals?
– Quina capacitat d’acció te cadascun dels agents implicats en aquest àmbit (responsables polítics, directors d’equipaments, departaments d’educació, educadores i educadors, artistes, organitzacions culturals i socials, comunitats, etc.)?
– Quines relacions, vincles i aliances es poden establir entre aquests agents per tal d’afavorir el paper social i transformador dels museus i institucions culturals mitjançant l’educació?
Moderació a càrrec d’Aida Sánchez de Serdio és doctora en Belles Arts, i desenvolupa la seva activitat com a educadora, investigadora i treballadora cultural en els camps de la cultura visual, l’educació i les pràctiques artístiques col·laboratives. Actualment és docent del Grau en Arts de la Universitat Oberta de Catalunya.
Amb la participació de:
Javier Rodrigo/ Interfícies: Co-coordinador de Transductores, educador i investigador en art. Ha treballat en projectes de pedagogies col·lectives, proximitat i territori en diferents centres d’art. Actualment coordina el programa Interfícies conjuntament a Sinapsis i Laia Ramos per l’Arts Santa Mónica, programa transversal de ciutadania, educació i cultura actiu des del 2016 i amb un enfocament especial en processos de territori, investigacions i pràctiques de mediació critica. www.interficies.net
Pablo Martínez: Cap de programes del MACBA des de setembre 2016. Anteriorment ha sigut responsable d’Educació i Activitats Públiques en a CA2M Centro de Arte Dos de Mayo de la Comunidad de Madrid (2009-2016), professor associat d’Art Contemporani a la Universitat Complutense de Madrid (2011-2015) i coordinador d’activitats al departament Departament d’educació del Museo Museu Reina Sofía (2004-2009).
Ricard Huerta/ Associació Avalem: Associació valenciana d’educadors de museus i patrimoni nascuda en Valencia en juny 2012, amb el propòsit d’agrupar a professionals de diferents especialitats al voltant de la necessitat i importància de l’educació en les arts i el patrimoni, a traves de museus, ensenyança reglada, associacions i organitzacions privades. Té com a objectiu fomentar i recolzar la figura del educador de museu i impulsar la formació teòrica i practica dels professionals d’aquest camp.
Margarida Loran Gili: MA (with distinction) in Heritage Management per la University of Greenwich Business School (2002), al Regne Unit; Certificate in Museum Studies (CMS) per la Division of Continuing Education de Harvard University (1999), als EUA; i llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona (1989). Consultora independent per a museus i organitzacions culturals des de l’any 2004. Centra la seva activitat en la planificació estratègica, l’avaluació, els públics i l’educació. El seu plantejament de treball està orientat al procés i al desenvolupament organitzatiu, sempre amb una bona base d’anàlisi i de recerca. En l’àmbit educatiu ha realitzat un estudi qualitatiu que explora les percepcions, el procés de decisió i les preferències de les escoles en relació a les visites als museus (2014) i ha ajudat a definir i a impulsar les Jornades i la Comunitat de Pràctica Patrimoni i Escola que organitza l’ACdPC (2015 i 2016). Altres projectes destacables són la col·laboració amb el Museu de Ciències Naturals de Barcelona acompanyant un procés llarg de canvi institucional (entre 2006 i 2011) i la participació en el Pla de Museus de Catalunya (2017).
Oriol Picas Riera:Llicenciat en Història de l’Art i Postgraduat en Polítiques i Gestió Cultural. Ha tingut diferents responsabilitats a la Diputació de Barcelona i a la Generalitat de Catalunya, especialment en els àmbits de l’ordenació de serveis i equipaments culturals públics i en la promoció de xarxes de cooperació entre equipaments. Els projectes més recents en què ha participat són el Sistema Públic d’Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya (2009), la Xarxa de Centres i Espais d’Arts Visuals de Catalunya (2010), el Pla d’Equipaments Culturals de Catalunya (PECCat. 2010), les Xarxes Territorials de Museus de Catalunya (2013) i el Pla de Museus de Catalunya (2017).
Amb el suport de:
Amb la col·laboració de: